Muzika gyvai

Adventas su Olivier Messiaen

Renginys įvyko 2024-12-06
  • Advento laikotarpiu, artėjant gražiausioms metų šventėms, pianistė Gabija Natalevičienė kviečia pabūti su Olivier Messiaen muzika ir jo ciklu “Dvidešimt žvilgsnių į kūdikėlį Jėzų” ir muzikiniais skyriais iš Hans Otte "Garsų knyga".

    GABIJA NATALEVIČIENĖ - pianistė, meno daktarė, LMTA lektorė. Nuo 2010 m. gilinasi į sakralumo temą muzikoje. Sakralumo tyrinėjimai ir pažintis su specifinio žanro muzika paskatino pianizme ieškoti naujų spalvų, o koncertams – neįprastų formų. Šiame kontekste gimė tokie konceptualūs muzikiniai-meniniai projektai  kaip „Velyknaktis su Olivjė Mesianu“, „Sustojęs laikas“, „Meditacija su fortepijono muzika“ ir kt., kuriais pianistė kviečia pažinti fortepijono muziką kaip unikalią dvasinę patirtį. 

    Meditatyvi, į garso magiją orientuota muzika sutelks gilesniam muzikos klausymui, nukreipdama žvilgsnį į vidinį pasaulį ir atitolindama nuo išorės šurmulio.

    O. Mesiano muzkos simboliką giliai tyrinėjusi pianistė koncerto metu atliks keturias su Kalėdų laikotarpiu besisiejančias ciklo pjeses, atskleisdama jose užkoduotą turinį ir nuoseklią siužetinę liniją. Į kūdikėlį Jėzų šį kartą kryps meilės ir pasigėrėjimo kupinas Tėvo žvilgsnis, naiviai ir klastingai šviečianti žvaigždė.

    Klausytojai išgirs ir vieną gražiausių ciklo dalių - “Pirmąją Mergelės Komuniją”, kurioje itin jautriai ir subtiliai perteikiami kūdikio besilaukiančios Mergelės jausmai – nuo tylios meilės ir jaudulio iki trankaus džiaugsmo šėlsmo. Svarbiausių ciklo personažų žvilgsnius vainikuos triukšmingas Kalėdų šventės paveikslas.

    Koncerto programa:

    Olivier Messiaen „Dvidešimt žvilgsnių į kūdikėlį Jėzų“

    Dvidešimties dalių programiniame cikle O.  Messiaenas atkuria Kristaus istoriją, nuo užsimezgimo motinos įsčiose iki nukryžiavimo ir prisikėlimo. Kiekviena ciklo dalis – tarsi meditacija, kurioje į Kristų žvelgia įvairios mistinės, simbolinės ir nematerialios būtybės – Dievas Tėvas, Mergelė, žvaigždė, kryžius, angelai, tyla, laikas, aukštybės ir kt. Greta vaizdingų programinių pavadinimų, dalis  lydi žodiniai komentarai. Kai kurie iš jų yra biblijos citatos, kiti – sukurti paties kompozitoriaus.

    Nr. 1 „Tėvo žvilgsnis“. Ši dalis atkuria momentą iš biblijos, kuomet Dievas žvelgia į kūdikėlį Jėzų ir taria:

    „Tai yra mano mylimas sūnus, kuriuo aš gėriuosi“.

    Nr. 2 „Žvaigždės žvilgsnis“. „Malonės sukrėtimas... žvaigždė naiviai šviečia, uždengta kryžiaus...“

    Šiame žvilgsnyje, kaip tolimo šiurpaus likimo pranašas, pirmą kartą suskamba kryžiaus tema.

    Hans Otte „Garsų knyga“.  1 ir 2 skyriai.

    Šį ciklą autorius sukūrė po to, kai kelis metus studijavo dzenbudizmo filosofiją ir praktikavo meditacijas. Kompozitoriaus dvasinės patirtys realizavosi į ypatingo poveikio muziką, kuri, anot autoriaus, atskleidžia klausytoją kaip garso ir tylos partnerį, ieškantį savojo pasaulio ir trokštantį susilieti su garsais. Kompozitorius šiame kūrinyje mums atveria visiškai naują suvokimą apie žemėje esančius garsus kaip skambančią patirtį.

    Olivier Messiaen „Dvidešimt žvilgsnių į kūdikėlį Jėzų“.

    Nr. 11 „Pirmoji Mergelės Komunija“.

    „Po apreiškimo Marija kreipiasi į Jėzų su meile... Mano Dieve, mano sūnau, mano Aukščiausias! – mano meile be žodžių...“

    Ši dalis įkūnija epizodą, kuomet Mergelė sužino, jog savo įsčiose nešioja Dievo sūnų. Pjesė atsleidžia plačią emocijų skalę – nuo meilės ir šilumos, iki šiurpaus likimo nuojautos ir ekstatiško džiaugsmo šokio.  

    Nr. 13 „Kalėdos“. „Kalėdų varpai skambina Jėzaus, Marijos ir Juozapo vardus“.

    Pjesės kraštinės dalys kuria triukšmingą šventės paveikslą. Viduriniojoje žvilgsnis nukrypsta į kūdikėlio lopšį, kuriama intymi ir mistinė atmosfera.

    Hans Otte „Garsų knyga“. 9,10,11 ir 12 skyriai.

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį