Unikalus duetas, subrandintas per dešimtmečius kaip geras vynas.
Pripažinti savo instrumentų meistrai ne tik Lietuvoje, bet ir toli už jos ribų, jie daro labai daug kaip muzikinio gyvenimo organizatoriai ir jaunesnės kartos muzikų auklėtojai.
Kaip vadovas Klaipėdos kamerinio orkestro Mindaugas Bačkus pasiekė išskirtinės šio meno kolektyvo sėkmės. Kaip LMTA akordeono katedros vadovas Raimondas Sviackevičius užaugino daug jaunų žvaigždžių muzikos atlikėjų dangoraižiuose.
Jiedu labai retai groja kartu, tačiau kai tai įvyksta, gimstanti muzika džiugina ir svaigina. Šis koncertas bus unikali proga tuo įsitikinti.
Programoje skambės A. Martinaičio; R. Motiekaičio, B. Kutavičiaus. V. Bartulio, A. Šenderovo. J. Grudzień kūriniai.
PLAČIAU APIE MUZIKUS:
Raimondas Sviackevičius (akordeonas) ir Mindaugas Bačkus (violončelė) yra atkaklūs lietuviškos muzikos propaguotojai ir savo instrumentų ambasadoriai. Jie yra gerai žinomi ir kaip solistai, ir kaip įvairių ansamblių nariai. Koncertuodami duetu, jie dažniausiai atlieka originalios šiuolaikinės muzikos programas, groja lietuvių autorių specialiai jiems sukurtą muziką.
Atlikėjai nuolat ieško naujų formų ir iššūkių, eksperimentuoja įvairiuose muzikos žanruose, grodami siekia įrodyti savo instrumentų universalumą ir praplėsti klausytojų ratą. Jie sėkmingai dalyvauja įvairiuose festivaliuose Lietuvoje ir užsienyje, drauge įrašė ir išleido kamerinės muzikos kūrinių. Jų programose skamba B. Kutavičiaus, A. Šenderovo, O. Balakausko, J. Janulytės, V. Bartulio, A. Malcio, F. Latėno, J. Mieželytės, S. Gubaidulinos, M. De Falla, K. Volkovo, A. Piazzollos, M. Bronerio, I. Stravinskio ir kitų autorių kūriniai.
[…] Violončelininkas M. Bačkus ir akordeonistas Raimondas Sviackevičius atskirai ir drauge grojo sudėtingą, įdomią, plataus geografinio spektro (Lietuva, Lenkija, Suomija, Australija) programą. Su begaliniu atsidavimu, beatodairiška aistra muzikavę atlikėjai kompozicijas kilstelėjo į tikras meno aukštumas. Tą vakarą abu muzikai tarsi rungėsi, kuris pademonstruos daugiau savo instrumento galimybių. Atrodė, kad nei vienam, nei kitam nėra techniškai neįveikiamų dalykų. Šie savo instrumento fanatikai, na, tokie muzikos kemzūros, tiesiog pavergė publiką. – Dienraštis Klaipėda, 2010 […]
RAIMONDAS SVIACKEVIČIUS yra plataus akiračio menininkas, intelektualiai ir su atsidavimu formuojantis savo instrumento įvaizdį, rengiamomis programomis drąsiai peržengiantis muzikinių žanrų ir repertuarų ribas, be atvangos keliantis profesionalumo kartelę.
R. Sviackevičius yra Lietuvos muzikos ir teatro akademijos auklėtinis (1999-aisiais baigtos magistro studijos doc. Zitos Abromavičiūtės klasėje), stažavosi Lenkijoje, Suomijoje, o aspirantūros studijas baigė Olandijoje. Jo kūrybinę biografiją ženklina daugelio Lietuvoje rengiamų akordeonistų konkursų premijos, prizinės vietos tarptautiniuose akordeonistų konkursuose „Citta di Castelfidardo“, „Pianello Val Tidone“, „Premio Internazionale per fisarmonica Stefano Bizzarri“ Italijoje. 2000 metais IX tarptautiniame akordeonininkų konkurse „Premio Internazionale per fisarmonica Stefano Bizzarri“ šalia pirmosios premijos jis pelnė ir aukščiausią konkurso įvertinimą – „Auksinę lyrą“. Kaip solistas R. Sviackevičius yra grojęs su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu, Lietuvos valstybiniu simfoniniu, Kauno simfoniniu, Harbino (Kinija) simfoniniu, Toskanos simfoniniu, Insbruko Tirolio simfoniniu orkestru. Taip pat su Lietuvos kameriniu, Šv. Kristoforo kameriniu, Klaipėdos kameriniu, Šiaulių kameriniu orkestru, Valstybiniu pučiamųjų orkestru „Trimitas“. Parengė programas su Chordos styginiu kvartetu, Čiurlionio kvartetu, Kauno styginiu kvartetu.
Surengė rečitalių festivaliuose Sugrįžimai, Kristupo vasaros festivalyje, Pažaislio festivalyje, Druskomanija, Vilnius Jazz, Klangspuren, Venice Bienalle, Utraschall, Gaida, Vale of Glamorgan, Jauna muzika, Druskininkų vasara su Čiurlioniu, Turning sounds 4, Muzikos ruduo, Permainų muzika, Iš arti, W. Lutoslawskio šiuolaikinio meno forumas Liubline, Musica moderna Lodzėje, Bajan i bajanisty Maskvoje, akordeono festivaliuose Sanoke, Čenstochovoje, Liubline, Bielsko-Biala (Lenkija), Čeliabinske, Ufoje (Rusija), Vienoje, Linze (Austrija), Berlyne (Vokietija), Harbine (Kinijoje), Jazz bridge (Švedija), Adelboden (Šveicarijoje) ir daugelyje kitų.
Taip pat R. Sviackevičius atlieka kamerinę muziką su įvairiais muzikantais ir ansambliais, dalyvauja netradiciniuose projektuose – dažnai renkasi atlikti eksperimentinę bei džiazo muziką, 2004-aisiais įsiliejo į šiuolaikinės muzikos ansamblio „Gaida“ gretas, nuo 2009 m. – „Lietuvos ansamblių tinklo“ narys. Tarp jo muzikinių partnerysčių minėtinos „BSM trio“ (Bačkus (violončelė)-Sviackevičius (akordeonas)-Mikeliūnas (smuikas)), R.Sviackevičiaus – M.Bačkaus akordeono ir violončelės duetas, „The New ARTrio“ (Dobrovolskis (perkusija, elektronika)-Sviackevičius-Pabarčiūtė (balsas)) su vokaliste iš Tuvos Sainkho Namtchylak, „ACCOsax trio“ (Sviackevičius-Maksimovičius (saksofonas)-Gotesmanas (perkusija)), Sviackevičiaus-Kirsenkos akordeono ir tūbos duetas, R.Sviackevičiaus – P.Jacunsko akordeono ir violončelės duetas, „Chordos“ styginių kvartetas, „Nepaklusniųjų“ ansamblis ir kiti.
Išskirtinė šio atlikėjo muzikinių interesų sritis – nuolatinis bendradarbiavimas su lietuvių autoriais, inicijuojant ir rengiant naujus kūrinius akordeonui. Jis atliko ir įrašė Ž. Martinaitytės, N. Valančiūtės, F. Bajoro, J. Juozapaičio, G. Kuprevičiaus, A. Malcio, B. Kutavičiaus, O. Balakausko, J. Tamulionio, V. Baltako, D. Čemerytės, R. Merkelio, V. Beinarienės kūrinių premjeras ar redakcijas. Jis išleido 2 solines kompaktines plokšteles - A Farewell to Arms, ir acCORPUS simulacrum. Taip pat kelios dešimtis jo įrašytos muzikos kūrinių skamba kitų atlikėjų plokštelėse.
Nuo 2000 metų R. Sviackevičius dėsto akordeono specialybę Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, nuo 2014 m. LMTA Akordeono katedros vedėjas, nuo 2020 m. - profesorius. Jo klasės studentai žinomi kaip aktyviai koncertuojantys akordeonistai, šiuolaikinės muzikos propaguotojai, įvairių tarptautinių konkursų laureatai, festivalių dalyviai. R. Sviackevičius nuolat dalyvauja vertinimo komisijos darbe tarptautiniuose konkursuose: „A. Krzanowski International Competition“, Sanok accordion Days, Przemysl International accordion competition (Lenkija), „Kurgan Bajan competition“ (Rusija), „Premio Citta di Castelfidardo“, „Val Tidone International Music Competitions“, „International Stefano Bizzarri Accordion Prize“ (Italija), „Coupe Mondiale – Pasaulio taurė“ (Slovakija, Vengrija, Naujoji Zelandija, Kroatija, Kinija, Austrija). Taip pat dirba įvairiose mainų programose, veda meistriškumo pamokas Londono (D. Britanija), Kopenhagos (Danija), Romos, Parmos, Vicenza, Trieste, Salerno, San Vincenzo la Costa (Italija), Harbino, Šanchajaus, Pekino, Shenzheno (Kinija), Pulos (Kroatija), Talino (Estija), Rygos (Latvija), Varšuvos, Gdansko, Lodzės, Krokuvos, Katovicu, Čenstochovos, Bydgoszcz (Lenkija), Alcobaca (Portugalijoje), Kragujevac, Novy Sad (Serbija), Strasburo (Prancūzija), Linzo (Austrija) ir kitų šalių muzikos akademijų, universitetinių aukštųjų mokyklų studentams. Veda meistriškumo pamokas vasaros akademijose - stovyklose (Santa Severina, Calabria Italija; Giardini Naxos Taormina Sicilijoje, Italija; Suvalkuose, Lenkijoje, Chopino Universiteto Pendereckio šiuolaikinio meno centre Luslavicuose, Lenkijoje, Pleven Bulgarijoje ir kt.). Tarptautinėse seminaruose bei konferencijose skaito pranešimus, pristato Lietuvos akordeono meno aktualijas, raidą Lietuvoje, Lietuvos šiuolaikinių kompozitorių kūrybą akordeonui.
Be kūrybinės ir pedagoginės veiklos, Raimondas Sviackevičius taip pat aktyviai organizuoja daugumą akordeono renginių. Nuo 2008 m. jis yra Tarptautinių akordeono festivalių Vilniuje ir Palangoje meno vadovas, Tarptautinio akordeonistų konkurso Vilniuje meno vadovas. Jis taip pat yra Lietuvos muzikų sąjungos narys, Lietuvos akordeonistų asociacijos narys, nuo 2010 m. LAA prezidentas. Tarptautinės Konfederacijos „The Confederation Internationale des Accodeonistes (CIA)“ narys, Tarptautinės ekspertų grupės „ International accordion expert panel“ narys, Baltijos šalių akordeonistų tarybos valdybos pirmininkas. 2019 m. buvo apdovanotas Lietuvos muzikų sąjungos prizu „Auksinis diskas“ už kūrybinės ir pedagoginės veiklos nuopelnus įtvirtinant šiuolaikinės muzikos akordeonui sklaidą. Jam taip pat skirti įvairūs Lietuvos miestų savivaldybių bei švietimo įstaigų vadovų bei užsienio organizacijų apdovanojimai už aktyvų akordeono meno propagavimą, sklaidą bei kultūrinį bendradarbiavimą.
MINDAUGAS BAČKUS
Priklausydamas vienetinių entuziastų būriui violončelininkas Mindaugas Bačkus išsiskiria daugiamačiu muzikos pasaulio matymu, naujų patirčių ir išraiškos formų paieškomis, smagių avantiūrų įgyvendinimais. Jį galima pagauti akademinėje scenoje atliekantį klasiką, bažnyčioje griežiantį barokine violončele, dalyvaujantį netikėčiausiuose elektroninės muzikos projektuose ar vaidinantį graudulingiausioje muzikinėje komedijoje. Mindaugas Bačkus nesitaiko prie masinės rinkos sąlygų, vengia kolektyvinio mąstymo zonų, diktatūros ir sąstingio.
Pagaliau Mindaugas Bačkus įsimintinas nepriekaištingu ir įvairiapusiu violončelės įvaldymu: nuo šiuolaikinio atlikimo eksperimentų iki klasikinių griežimo normų, nuo puantilistinių garso dulkių iki ekspresionistinių įrėžių, estetizuoto dailaus tono iki įelektrinto džeržgesio.
Šis nė akimirkai nenustygstantis atlikėjas, regis, akimoju užvaldo visą sceną, o įvairiausi stiliai ir muzikos perteikimo formos jam paklūsta pavydėtinai lengvai. Mindaugas Bačkus – vienas geriausių Lietuvos violončelininkų, koncertuojantis visais įmanomais amplua: ir kaip solistas, ir kaip ansamblių bei orkestrų narys. Jo muzikinių interesų horizontai nepaprastai platūs: nuo baroko iki šiuolaikinių opusų, nuo tradicinio violončelės skambesio iki elektroakustinių eksperimentų ir dalyvavimo teatro projektuose. Violončele Mindaugas nuolat siekia atverti vis naujus garso pasaulius, dėl to jam yra tekę bendradarbiauti su žymiais dabarties kompozitoriais, džiazo muzikantais, baroko muzikos ansambliais, teatrais ir šokio trupėmis.
Sceniniame atlikėjo gyvenime nuolat kartojasi dvi temos: baroko ir šiuolaikinė muzika. Kaip barokinės violončelės meistras, Mindaugas buvo kviečiamas į Baltijos šalių baroko orkestrą ir konsortą „Brevis“. Nuo 2003 iki 2009 metų jis grojo styginių kvartete „Chordos“, o nuo 2006-ųjų yra „Nepaklusniųjų ansamblio“ narys. Su šiais kolektyvais jis atliko daugybę XX ir XXI amžių muzikos, dalyvavo šiuolaikinės muzikos ir džiazo festivaliuose Lietuvoje, Jungtinėse Valstijose, Vokietijoje, Austrijoje, Švedijoje ir Norvegijoje.
Gimęs Vilniuje, gimtajame mieste Mindaugas Bačkus baigė iš pradžių M. K. Čiurlionio menų gimnaziją, o vėliau – Lietuvos muzikos ir teatro akademiją. Dvejus metus (1999–2001) studijavo Karališkajame muzikos koledže Mančesteryje, kur jo mokytojais buvo pasaulinio garso violončelininkai Ralphas Kirshbaumas ir Karine Georgian. Bestudijuodamas jis ne kartą koncertavo Anglijoje ir Škotijoje. Be to, Mindaugas tobulinosi meistriškumo kursuose Vokietijoje, Olandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir JAV; kursus vedė Anner Bylsma, Viola de Hoog, Tsojoshi Tsutsumi, David Geringas ir kiti meistrai.
Pastaraisiais metais violončelininko pavardė veržliai migruoja per įvairiausių afišų lakštus ir anonsų pastraipas. Mindaugas Bačkus daug koncertuoja ir kaip solistas bei kamerinių ansamblių dalyvis, bendradarbiaudamas su netradicinės mąstysenos menininkais, kaip antai perkusininkas Arkadijus Gotesmanas, smuikininkas Vytautas Mikeliūnas, pianistas Daumantas Kirilauskas, klarnetininkas Rogeris Arve Vigulfas, akordeonininkas Raimondas Sviackevičius ar saksofonininkas Liudas Mockūnas.
Jam yra tekę groti kameriniame orkestre „Kremerata Baltica“, Lietuvos kameriniame orkestre, Vilniaus kameriniame orkestre (1993‒1996) ir Lietuvos valstybiniame simfoniniame orkestre (1996‒2005; violončelių grupės koncertmeisteris nuo 1998).
Mindaugas yra išleidęs dvi kompaktines solo plokšteles: „el cello“ (2005) ir „Pas de deux“ (2007). Jose skamba šiuolaikinių lietuvių kompozitorių muzika, o kai kurie kūriniai parašyti specialiai Mindaugui.
Mindaugas Bačkus puikiai junta šiuolaikinio muzikinio gyvenimo pulsą, kurį užčiuopti padeda dalyvavimas skirtingiausiuose tarptautiniuose festivaliuose, tarp jų „RNCM International Cello Festival“ (Didžioji Britanija), „Norfolk Chamber Music Festival“ (JAV), „Klangspuren“ (Austrija), „MaerzMusik“ (Vokietija), „Upbeat“ (Norvegija, Švedija), „Gaida“, „Jauna muzika“, etc. Azartiškai ir be atvangos jis renka savo šiuolaikinės muzikos repertuarą, kūrinį po kūrinio, kuriuos neretai pats ir inicijuoja.
Kai 2009 metais Mindaugui buvo pasiūlytos Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo pareigos, jis persikėlė gyventi į uostamiestį. Be to, čia jis dėstė Stasio Šimkaus konservatorijoje (2010‒2014) ir Eduardo Balsio menų gimnazijoje (2010‒2014), o Klaipėdos universiteto Muzikos akademijoje (dabar LMTA) dirba nuo 2010-ųjų iki dabar.
Jis buvo kviečiamas vesti meistriškumo kursus Airijos muzikos akademijoje (2014), Krokuvos muzikos akademijoje (2016), o Augusto Dombrovskio tarptautiniame konkurse Rygoje (2017) buvo žiuri komisijos nariu.
Kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru jis dalyvavo festivalyje „Murten Classics“ Šveicarijoje, Davido Geringo jubiliejui skirtose iškilmėse Berlyno filharmonijoje, koncertavo Ciuricho „Tonhalle“ ir Uolos bažnyčioje Helsinkyje.
Mindaugo rūpesčiu 2017 metais Klaipėdoje pirmą kartą surengtas ir kasmet sutraukiantis vis daugiau svečių tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas. Į savaitę trukusį debiutinį renginį suvažiavo daugiau kaip šimtas profesionalių muzikų, studentų ir moksleivių. Šįmet Mindaugas mėgins žengti dar toliau: jis ketina Klaipėdoje suorganizuoti pirmąją tarptautinę violončelės akademiją, kurios metu violončelėmis bus griežiama ir koncertų salėse, ir pačiose netikėčiausiose vietose.