Closer to Music

ARČIAU MUZIKOS: Harmonijos krizė | Viktoras Gerulaitis

Renginys įvyko 2024-05-28
  • Jis buvo talentingas kompozitorius, tačiau niekaip negalėjo ištrūkti iš R. Wagnerio muzikos voratinklio. Atėjus XX amžiui jį ištiko „nušvitimas“: 1908 m. jis pradeda muzikos be harmonijos epochą. Harmonijos mirtis? Ne!

    P.S. 1951-7-13, likus iki vidurnakčio 15 minučių, jis, sunkiai pakėlęs ranką, vos ne vos pratarė vienintelį žodį „harmonija“ ir mirė. Jo pavardė Arnold Schonberg.

    XIX amžiaus pabaiga ir XX pradžia – tai besitęsiančių revoliucijų laikotarpis. Keitėsi pasaulis, atsirado naujos realybės, kurios nebeįsipaišydavo į senas dogmas, ir tai negalėjo nepaliesti muzikos kalbos. 

    Ši kalba privalėjo keistis, nors niekas negalėjo žinoti iš anksto, kaip tai turi įvykti. Kova su apribojimais pavirto kova su šimtmečiais brandintais europietiškos muzikos kanonais. Griauti tradicinį kontrapunktą, harmonijas ir melodijas pasidarė ne tik madinga, bet vos ne privaloma, kad būti pripažintu „šiuolaikiniu“ kompozitoriumi.

    Deja sugebėjimas sugriauti dar nereiškia sugebėjimo sukurti, ypatingai, kai sukurti pretenduojama kažką visiškai naują. Genijai, kurių buvo ne tiek daug, atsitrenkė į muzikinių kanonų sieną ir griovė ją. Vidutinybės, kurių visada daugiau, veržėsi į priekį, pasinaudojant  tolerantišku požiūriu į „kūrybos laisvę“ ir „novatoriškumą“. Tradicinėms harmonijoms, natūraliai išreiškiančioms žmogiškas emocijas, pasidarė sudėtinga prasimušti per kalnus šlamšto, kuriuos kūrė ir talentingi „eksperimentatoriai“ ir stokojantys talentų „laisvi menininkai“. 

    Kaip pastebi muzikologas Viktoras Gerulaitis, „suformuoti muzikos harmoniją Europai prireikė tūkstantmečių, sužydėti jai buvo skirta trys šimtai metų, sugriauti užteko vos penkiasdešimties“.

    Tačiau chaosas – dažnai tik prielaida atsirasti naujai tvarkai. Žmogaus prigimtis niekur nedingsta ir tarp technologinių išradimų, ir niekur nedingsta poreikis garsų harmonijoms. Jos privalėjo išgyventi XX amžiaus muzikoje, ir jos išgyveno – ne tik su praradimais, bet ir su atradimais.

    Įsigilinti į šią tema kartu su Viktoru Gerulaičiu, paklausyti muzikinių liudijimų šio dramatiško laikotarpio, gal ir padiskutuoti šiais, vis dar aktualiais klausimais, kviečia naujas Muzikos magijos klubo projektas „Išsaugotos harmonijos XX amžiuje“. 

    Tęsiant renginių ciklą „Išsaugotos harmonijos XX-ame amžiuje“ vakaras buvo skirtas Arnold Sönberg, Anton von Webern ir Alban Berg kūrybai.

    Nežiūrint, kad jau pats pavadinimas „Harmonijos krizė“ skamba graudžiai ir muzikoje daug ekspresionistiniam stiliui būdingo skausmo, blogos nuojautos (pvz. paklausėme A. Berg „Vocekas“ ištraukų) ir neįprastos melodeklamacijos (A. SönbergMėnulio Pjero“). Ne tiek sukuriamos, kiek konstruojamos dodekafoninės pjesės ir simfonijos orkestrui (A. Webern tai darė ypatingai lakoniškai)... Net tokia sudėtinga tema Viktoras Gerulaitis sugebėjo užburti klausytojus šia muzika, atskleisdamas jos specifinius ypatumus ir žavesį.

    Vakarus, skurtus XX-o amžiaus klasikinei muzikai, pratęsime spalio 7 d.

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį