Štai kaip programą pristato pati atlikėja Onutė Gražinytė:
,,Koncertą pradėsiu savo viena mėgstamiausių Bethoveno Sonatų - Op. 90, e-moll. Tai labai kompaktiška, labai charakteringa ir dinamiška dviejų dalių sonata. Puikus Bethoveno, kaip taisykles laužiusio, muzikos istorijos tėkmę nauja kryptimi pasukusio kompozitoriaus pavyzdys. Pirmoji dalis dramatiška, su įsimintinomis temomis bei motyvais, antroji - lyriška, daininga, pastoralinė.
Toliau skambės trijų kompozitorių nedidelis ciklas,kuriuo labai džiaugiuosi ir tikiu. Nemeluosiu, idėją, sugretinti Čiurlionį, Skriabiną bei Messiaeną mestelėjo mano Tėvelis. Ji manyje surezonavo, aš ją dar pabrandinau ir keliems mėnesiams praėjus tokią realizavau. Šiuos preliudus dėliojau ne pagal kompozitorius (t.y. Čiurlionis, tada Skriabinas ir pabaigoje Messiaenas), o pagal charakterius, tonacijas, bei sugretinimus ar priešpastatymus, kurie sukūrė tam tikrą dramaturgiją, mane domino ir įtikino. Labai vienijanti spalvų tema: Čiurlionis buvo dailininkas, Skriabinas, girdėdamas natas bei harmonijas matė tam tikras spalvas, o Messiaenas prie visų skambėsiančių ankstyvųjų preliudų be pavadinimų yra parašęs ir itin konkrečius spalvinius komentarus.
Į visiškai kitą pasaulį nukels 20a. kompozitoriaus Mieczysław Weinberg šeštoji sonata. Weinbergo gyvenimas buvo labai nelengvas, jo muzika tiesiogiai liudija bei įtikinamai perteikia skausmą, kuriuo didelė Europos dalis tuo metu gyveno. Vėlgi dviejų dalių sonata, iš kurių pirmoji prasideda tarsi tragiškais varpais, su labai vieniša, žmogiška melodija, rauda vidurinėje dalyje. Antroji dalis labai primena ilgą ir išvystytą fugą (sunku negalvoti apie artimo Weinbergo draugo, dariusio jam didžiulę įtaką, D. Šostakovičiaus preliudus ir fugas). Sudėtingos, bet labai “vežančios” ritminės figūros ir man tobulas 20 amžiaus atonalumas šį kūrinį verčia nauju atradimu.
Antrąją dalį pradėsiu didelės apimties, romantiniu ir labai virtuoziniu vengų kompozitoriaus F. Liszto kūriniu SonataFantazija perskaičius Dantę. Kaip pavadinimas išduoda, Lisztas įkvėptas Dantės “Dieviškosios Komedijos” per muziką mus pakvies į kelionę per visus devynis pragaro ratus, ieškant išėjimo ir kelio į šviesą, į rojų.
Lietuvių kompozitoriaus A. Remesos kūrinys “Stigmos” yra vienas iš pasirenkamųjų kūrinių Čiurlionio pianistų konkurse. Mane šis itin išraiškingas ir vientisas ciklas lydi jau daug metų, tikriausiai tai būtų lietuviškas kūrinys, kurį esu daugiausiai sykių atlikusi užsienyje ir nors publika “šiuolaikinės” muzikos neretai prisibijo, “Stigmos” visad priimamos labai palankiai.
Programos pabaigoje išgirsite lenkų kompozitorės, Vytauto Bacevičiaus sesers Grażynos Bacewicz antrąją Sonatą. Aiški ir savita muzikinė kalba, kurioje neoromantinės užuominos derinamos su garsiniu radikalizmu bei jautrumu spalvai, garsui. Mano nuomone, vis dar itin per mažai dėmesio sulaukianti, viena ryškiausių 20 amžiaus kompozitorių. Beje, šiais metais minime jos 115-ąsias gimimo bei 55-ąsias mirties metines.
Su nekantrumu ir dideliu džiaugsmu laukiu susitikimo ir šios turiningos programos patyrimo kartu Vilniuje, Muzikos Magijos klube!”
Onutė Gražinytė muzikinio išsilavinimo kelią pradėjo nuo penkerių metų, mokėsi Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, Hanoverio muzikos akademijoje ir Hanns Eisler muzikos akademijoje Berlyne. Onutė koncertavo Lietuvoje ir užsienyje, bendradarbiaudama su garsiais orkestrais. Jos albumas „Lamentate“ su Arvo Pärto kūriniais sulaukė tarptautinio pripažinimo, įskaitant penkių žvaigždučių įvertinimą BBC Music žurnale.
Plačiau apie atlikėją https://onute-grazinyte.com/
Programoje
Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonata op. 90, emoll
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) / Aleksandr Skriabinas (1872-1915) / Olivier Messiaen (1908-1992) - Preliudų rinkinys
Mieczysław Weinberg (1919-1996) - Sonata Nr. 6
- pertrauka -
Franz Liszt (1811-1886) - Sonata-Fantazija perskaičius Dantę
Algirdas Remesa (g. 1953*) - "Stigmos", penkios miniatiūros fortepijonui
Grażyna Bacewicz (1909-1969) - Sonata Nr. 2