Knygos – monografijos „Balso kaukės” rankraštis jau parengtas, recenzuotas, kitaip tariant, aprobuotas kaip mokslinis-meninis darbas, apie kurį pirmieji sužinos, apsilankę „Balso kaukių” pristatyme. O pristatymas bus spalvingas nes jame dalyvaus ne tik knygos autorė dr. doc. Brigita Bublytė ir jos vadovaujama „Impro Sutartinių” grupė, bet ir dainininkai, aktoriai, muzikantai, kurie parodys kaip skamba skirtingos balso kaukės dainuojant įvairiuose stiliuose, kalbant, kuriant personažą, atrandant savo unikalų tembrą ar imituojant. Paskaitysime knygos ištraukas. Susipažinsime su knygos dailininko Simono Šidlausko eskizais. Padiskutuosime. Padainuosime.
„Balso kaukių” muzikiniame pristatyme dalyvauja:
- ansamblis „ImproSutartinės ”(vad. Brigita Bublytė) – aktorės Kamilė Petruškevičiūtė, Paulina Taujanskaitė, Eglė Špokaitė, Žygimantė Elena Jakštaitė, Augustė Pociūtė;
- džiazo vokalistė, muzikos terapeutė Laura Budreckytė;
- dainininkė Greta Šimkutė;
- operos solistas Rafailas Karpis;
- aktorius Artūras Dubaka;
- kontrabosininkas dr. Vytis Nivinskas;
- sutartinių giedotojų ansamblis „Ūtara”- Lilija Milašienė, Rūta Aladavičienė, Aušra Kriaučiūnė, Eglė Raudonikienė.
Knygos rankraščio parengimą finansavo Lietuvos kultūros taryba.
Apie knygą pasidalino autorė:
Monografiją „Balso kaukės”, kuri yra lyg mano pačios romanas su balsu, kūriau nuo 2018 metų, kai apsigyniau meno daktaro laipsnį tema „Balso tembro transformacijos: etninių tradicijų poveikis šiuolaikiniam atlikėjui” . Knygos tikslas yra DALINTIS. Dalintis informacija ir patirtimi su besimokančiais žmonėmis, kurie nori pažinti savo balsą, valdyti, išplėsti suvokimo ribas, kurie nori žaisti ir išmokti užsidėti įvairias balso kaukes. O tai yra įmanoma ir netgi labai paprasta žinant kelias paslaptis. Šis metodas yra pritaikomas ne tik profesionalioje scenoje, bet ir kasdienybėje. Kadangi Lietuvoje pakolkas nėra lietuvių autorių knygų apie balsą, išskyrus kelias sovietmečiu leistas brošiūras, „Balso kaukių” tikslas yra užmegsti dialogą apie balsinę raišką. O temų yra labai daug, apie kurias byloja ir knygos paantraštė: „Ten kur susitinka garsas ir kalba, kūnas ir tradicija, emocijos ir kultūra”. Ypač aktualus yra terminų lietuvių kalba baras.
Monografijoje daug iliustracijų. Dalį jų kūriau pati. Dailininkas Simonas Šidlauskas padarė kelis eskizus, kurie paaiškina, išplečia aptariamų temų suvokimą ir suteikia vizualinį sluoksnį bei pakelia meninį lygį. Rankraštyje jau yra mano balso klosčių nuotrauka, tad skaitytojai galės pamatyti kaip realiai atrodo balso klostės. Viena pažįstama sakė, kad ji tik neseniai sužinojo, kad balso klostės yra horizontalioje, o ne vertikalioje padėtyje (juokiasi).
Dirbdama surinkau įvairių užsienio ir lietuvių autorių nuomones. Padariau interviu su prof. hab.dr. Daiva-Račiūnaite Vyčiniene, dainininke Sainkho Namtchylac, gydytoja otorinolaringologe foniatre Austėja Pečeliūniene, ir kt. Visas nuorodas skaitytojai ras knygoje ir galės pasinaudoti mano atliktu šaltinių archyvu. O tai užtruko.
Knygą sudaro trys dalys:
Balso fenomenas. Šios dalies tikslas yra išplėsti balsinės raiškos ir balso suvokimo ribas. Aptariu balso fenomeną įvairiais aspektais, kaip pavyzdžiui, kokią reikšmę bei funkciją turi rėkimas etninėse tradicijose. Plačiau išskleidžiu žmogaus balso savybę sąmoningai keisti balso tembrą ir „užsidėti” balso kaukę. Ši savybė žmogaus balsą skiria nuo kitų muzikos instrumentų ir gyvūnų. Įvedu ir aptariu balso kūno sąvoką, kuri ir toliau figūruoja tekste.
Balso psichofiziologija. Šios dalies tikslas yra suteikti žinias apie tai, kas bendra bet kokiai balsinei raiškai. Aptariu balso, kaip instrumento sandarą ir pristatau 9 klasikinius žingsnius link „tobulo vokalo”, kurie padės suvokti kaip sąmoningai valdyti balsą. Šios dalies skyriuose atskirai aptariu balso - instrumento sudedamąsias dalis - klausa ir girdėjimas, kvėpavimas, balso klostės, burnos ertmės arkos, balso akustika ir t.t. Jie prasideda pasakojimu apie man nutikusią pamoką su įvairiais mokytojais pamokų, koncertų, spektaklių, konkursų metu. Šie mano romano su balsu pasakojimai yra emocinis, psichofizinis turinys, kurį vėliau išskleidžiu struktūruotu anatominiu diskursu, iliustracijomis, schemomis, praktinėmis ypatybėmis ir patarimais.
Balso kaukės. Šios dalies tikslas yra aptarti į ką svarbu atkreipti dėmesį užsidedant balso kaukę, t.y. mokantis įvairių vokalinių technikų ar tiesiog imituojant. Aprašau psichoakustinius balso tembro atpažinimo parametrus iš praktinės pusės, kuriuos galima pritaikyti klasikiniame dainavime ar bet kokioje kitoje stilistikoje. Juk klasikinis dainavimas yra viena iš balso kaukių. Pateikiu 3 balso kaukių pamokas: Flamenkas - dainuojantis kūnas, Gerklinis dainavimas - rezonuojantis kūnas, Sutartinės - šokantys balsai. Aptariu interpretavimo galimybes.